28juin/160

Retour sur les débats DigiWorld Future 2016

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Yves Gassot
Directeur Général IDATE DigiWorld,

La prochaine étape de la révolution numérique passe par l’engagement décisif des grands secteurs industriels à la faveur de leur transformation digitale sous la pression de la combinaison des game changers : IoT, Big Data et Intelligence Artificielle.

IDATE DigiWorld vient de publier son rapport annuel, le DigiWorld Yearbook. Cette publication a donné lieu à trois événements publics sous le titre "DigiWorld Future" à Bruxelles, Londres et Paris, qui ont réuni plus de 800 professionnels. Ces conférences ont permis à nos équipes, mais aussi à de nombreuses personnalités de premier plan, de discuter des tendances des marchés et de nos scénarios pour l’Internet, les télécoms et la télévision à l’horizon 2025.

En ce qui concerne les tendances, notre idée est qu’il faut dans la période aller au-delà des incertitudes sur l’essoufflement du marché des smartphones, des déceptions des premiers pas des wearables et des délais associés à l’affirmation d’un marché de masse pour la réalité virtuelle. Elles constituent certes des éléments du contexte, de la même manière que les économistes s’inquiètent de la fin de la "loi de Moore" ou de la baisse des gains de productivité depuis 2006.

Mais notre conviction est qu’il existe un potentiel extraordinaire dans les game changers que constituent l’association de l’IoT, du Big Data et de l’Intelligence Artificielle (voire de l’impression 3D). Les engagements considérables de sociétés comme Michelin ou Engie, présentés lors de nos DigiWorld Future[1], vont certainement avoir un impact en termes de productivité et de transformation des chaînes de valeur (avec notamment une tendance à la "servicisation" dans la relation avec le client final). Sans doute est-on à un moment charnière où l’innovation technique foisonne mais où il y a obligatoirement un temps de latence avant de constater ses conséquences positives : le temps que s’assemblent les éléments du puzzle technique (que l’on pense aux problématiques de standardisation encore complexe des réseaux ou des plateformes de gestion de l’IoT) et que se mettent en place les compétences humaines requises et les business plans pertinents.

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> Revoir les interventions en vidéo

 

Les scénarios du futur

La reconnaissance des tendances est aussi pour nous un socle pour identifier les variables structurantes d’un jeu de scénarios, non pas pour prévoir la stratégie de tel ou tel acteur, mais pour disposer d’une base de réflexion organisée sur les différents futurs possibles, volontairement contrastés.

Ainsi, pour structurer les futurs possibles de l’Internet, nous avons retenu deux grands axes. Un premier axe distingue les scénarios selon qu’ils s’appuient – ou non – sur un niveau important de traitement et de valorisation des données personnelles (plus ou moins contraintes in fine par le degré d’acceptation des internautes et les exigences de la réglementation). L’autre axe permet de définir des scénarios au regard du degré de standardisation et de l’intensité de la concurrence.

Schématiquement, on peut imaginer d’un côté une décomposition extrême des fonctionnalités à travers une offre très complète de solutions Open source et d’API ouverts répondant au paysage rêvé par nos geeks ; tandis que dans l’autre on mettra l’accent sur l’intégration des innovations au sein des grandes plateformes des GAFA combinant effets d’échelle et les économies de réseau.

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Mais le mieux est naturellement de se reporter au DigiWorld Yearbook 2016 pour aller plus loin, découvrir aussi les focus réalisés par nos équipes sur les différents marchés et retrouver les informations pertinentes et les analyses sur les principaux événements des 12 derniers mois.

Cela peut aussi être l’occasion pour vous de nous faire des critiques et des suggestions pour l’édition 2017 et les prochaines éditions de "DigiWorld Future" !

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[1] Mais aussi de bien d’autres entreprises de l’industrie (GE, Audi, Airbus, …) ou encore des grandes activités de services dans l’hôtellerie, la finance (banque et assurance), l’audiovisuel ou les télécoms, etc.

27juin/160

Public Policies for UFB Deployments

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Nicolas Moreno
Senior Expert, IDATE DigiWorld

The connected continent: reality check

 

 

Nicolas Moreno points out : “In May 2010, the European Commission unveiled the objectives of the Digital Agenda for Europe (DAE). The Digital Agenda is one of the key elements in the European growth strategy for the coming years (Europe 2020) with a target of a 30Mbps coverage for all households in EU-28, of which the half subscribing to a >100Mbps offer.

We conducted a study benchmarking national broadband plans in 7 countries – France, Germany, the UK, Spain, Italy, Sweden, Portugal – in order to provide metrics on the national BB plan advancement. It appears that Portugal and the UK are leading the game regarding the DAE objectives with France and Italy lagging behind.

The disparate coverage levels in the seven countries being studied cannot be attributed to any single factor, but rather to a combination of demographics, technological choices and the strength of private investment.”

National broadband plans – where do we stand regarding DAE

At this stage, as not all national schemes have reached completion, it is impossible to pinpoint a set of best practices, not least because each country’s situation is so different at the study’s outset. Each has established a public policy (objectives, technologies) based on its own situation and features, which makes it very hard to extrapolate to other situations.

Current status compared to DAE objectives

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Source: IDATE DigiWorld, National FTTH public policies in Europe, June 2016

The implementation of national plans was accompanied by basic legal measures aimed at facilitating UFB rollouts nationwide. These actions were either included directly in the national plan or ratified in parallel, in response to the different laws.

Summary of regulatory measures introduced in the countries being studied

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* As part of symmetric regulation in large cities

Source: IDATE DigiWorld, National FTTH public policies in Europe, June 2016

The programmes also have the common feature of making use of three different sources of financing: European, State and local, with the exception of Portugal where only European and national funding are being used. They do, however, differ in how they apply their support models:

Direct investments: public design-build-operate (DBO) model, i.e. public authorities assuming all three roles, although there may be public-private partnership (PPP) elements as well;

Indirect investments: a public network managed by a private entity, i.e. outsourced or operated as a concession;

Support for local initiatives: high-speed network rollout on the community’s initiative;

Private operator subsidy: a private sector operator given public funding for its rollout, also referred to as shortfall financing or private DBO.

The biggest budgets for national programmes today are in countries where UFB coverage needs are at their highest: 45% and 44% of households eligible for a 30 Mbps plan in France and Italy, respectively. Because of their demographic situation, Sweden and Portugal did not require a large budget to build out coverage and, in some countries (France, Germany, Spain, Sweden), rollout initiatives from local authorities preceded national programmes.

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These national plans are vital but in themselves not enough to achieve complete superfast coverage, or nationwide ultra-fast 100 Mbps coverage down the road. That is the reason why search for complementary private investment is one of the cornerstones of all national plans.

The degree of public action varies from country to country, depending on their current situation. The government’s role in creating incentives for private financing is just as important as its role in helping to fund rollouts in those parts of the country ignored by private operators that deem them unprofitable.

Provide you with in-depth knowledge of each examined national broadband plan (technologies deployed, governance monitoring system, detailed data, cross-country analysis grid…) through our new report.

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27juin/160

Industrial Internet: towards the 4th industrial revolution

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Samuel Ropert
Lead IoT expert at IDATE DigiWorld

We can already observe the integration of IoT technologies in industry assets – which is commonly called smart factory – and emerging use cases, reducing costs and increasing productivity strikingly.

In our latest study we propose an analysis of the heterogeneous industrial landscape on three major axes: Infrastructure (Industry assets), Offering (innovative products accompanied by related services) and Relation with customers.

Industrial Internet is gaining momentum, but still needs several years for larger adoption and especially for an establishment of common standards – today several technologies and concepts coexist and only the fittest will survive when market maturity is reached.

The industrial infrastructure of industrial assets will be optimised through the development of the smart factory concept by implementing new manufacturing practices that take advantage of ICT innovations. This aims to go beyond the introduction of new technologies in the production process. The core principle is the increase in connections and integration of the different ICT-enabled components in a single networked system. The developments of the smart factory result in gains in production costs as defects are eliminated and automation reduces the intensity of human resources in production tasks. Value thus shifts to research and development and design tasks on the one hand, and to after-sales services on the other hand. These shifts impact players, enabling the development of smaller-scale units focusing on the design and engineering of products on the one hand, and the emergence of platforms and ecosystems on the other. Adoption is still limited as we are but in the early years of the smart factory. Major industries now adopting the smart factory encompass aeronautics, automotive and consumer electronics. Energy and transportation are also deploying IoT solutions along their distribution network architecture.

The Industrial Internet (IIoT) is also considered as a way to improve the appeal of core products by providing more services associated with machines rather than expecting new revenues. As a consequence, vertical players are tending to lower their expectations for data monetisation, focusing essentially on using data for process optimisation mainly, bringing more value to their core products. This is even more true for very expensive machines (aircraft, heavy equipment). However, some industries like automotive still aim to generate additional recurring service-based revenues over time through additional interactions (rather than standalone product sales with renewal several years later). They are pushing their subscription-based services, even though the real adoption is still under interrogation (even for premium manufacturers).

In addition, servicisation is also used to increase customer loyalty, where the traditional product purchase (transaction relationship) is being transformed into a recurrent relationship between suppliers and clients. Moreover, new innovative and disruptive pricing models will be introduced, with the example of tyre manufacturers which sell services (on a per-km basis through Tyre-As-A-Service) for professional fleet managers.

Data will play an important and central role in the future as many players aim to leverage the data collected from the connected objects, chiefly for business reasons. There are still questions around the real monetisation of the data as it is based on the ownership of the data itself and its related control. Early initiatives show data use for internal use, circumventing data privacy issues. To build data-managing platforms, the biggest industry players are tending to develop their own digital solutions. For smaller players, data will likely be exploited by third parties, as they lack the appropriate technical expertise and capacity to combine with other data.

The market of the Industrial Internet will be driven by the enabling technologies (LPWA and big data chiefly) which provide disruptive features. Moreover, different national and international initiatives such as Industry 4.0 or the Industrial Internet Consortium (IIC) support the development of these new technologies led by the automation and engineering industry giants.

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However, in addition to doubts around data monetisation, the market is also facing such barriers as security and reliability concerns, interoperability issues and potential societal impact on workforce training and employment. Furthermore, this is leading industrial giants to have their own data-oriented department and they are required to acquire new skills and expertise around data – a process which also takes time.

 

Get more insights on infrastructure, products and services, customer relationship related to Industrial Internet as well as an analysis of the value chain, possible monetization of data and general drivers and hurdles.

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27juin/160

Pour la prochaine décennie, l’ère de l’après-smartphone

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Pour la prochaine décennie, IDATE DigiWorld annonce l’ère de l’après-smartphone, dans un contexte de connectivités de nouvelle génération et de services Internet hyper-personnalisés.

L’équipe indépendante d’analystes et de consultants spécialisés sur les télécoms, l’internet et les médias, IDATE DigiWorld, vient de rendre publique la nouvelle édition de son rapport annuel DigiWorld Yearbook, qui détaille les tendances à suivre pour la prochaine décennie.

Le rapport couvre le vaste champ de l’économie numérique, du ralentissement des ventes de tablettes à la généralisation des smartphones à bas prix en passant par la croissance soutenue de l’Internet des Objets (loT), les avancées de l’intelligence artificielle (IA) et de la réalité virtuelle (VR). Le think tank européen attire l’attention sur l’augmentation des cyber-attaques auxquelles doivent faire face les entreprises devenues numériques ainsi que sur la question de confiance posée par les consommateurs sur la sécurité de l’IoT, projets de voitures connectées ou maisons intelligentes. La montée en puissance des réseaux très haut débit, notamment en Europe, et l’efficacité des services sur mobile ou à domicile sont également longuement abordés, avec le passage graduel de la 4G à la 5G et le déploiement des réseaux de fibre optique (FTTH).

L'Institut s’interroge sur les conditions de la poursuite de la consolidation des télécoms en Europe, qui semble marquer le pas, et sur le sens des opérations de fusions croisées qui concernent les réseaux, les technologies, la télévision et les médias mais aussi les transports et de nombreux autres secteurs industriels. C’est bien sur le cas de Google et Apple, qui poussent leurs avantages dans l’industrie automobile, ou des majors des télécoms et des technologies, qui se renforcent dans les contenus : services de télévision ou de streaming de films et de musique. À la faveur de l’essor des services en ligne, les experts IDATE DigiWorld prévoient un basculement progressif de la propriété à l’usage, comme par exemple le partage de voiture via une application ou les services de streaming en VOD ou SVOD de musique ou de vidéos qui remplacent les CD, les DVD et le téléchargement. Par ailleurs, ce mouvement vers toujours plus de on demand et de services par abonnement semble d’ores et déjà impacté par l’usage croissant de solutions d’ad-blocking, qui menace de renvoyer au passé l’abondance actuelle des services internet gratuits (de type YouTube).

Le rapport souligne que "le vaste choix de services, désormais commercialisés à un coût unitaire minimal pour une consommation de masse, est à l’origine d’un marché numérique gigantesque, estimé à plus de 2 900 milliards d’euros en 2025, pour les seuls services télécoms et internet, et soutenu par une croissance moyenne de près de 7% par an".

À travers ces quelque deux cent pages, le DigiWorld Yearbook décrit également comment les bitcoins, la blockchain, le paiement mobile et le crowdfunding pourraient déstabiliser les services bancaires et financiers, en ouvrant la perspective de se passer d’intermédiaires, comme c’est d’ailleurs déjà le cas dans d’autres secteurs comme le tourisme ou la distribution. L’analyse aborde également le sujet du big data à travers la façon dont la législation européenne traite les questions d’utilisation et de protection des données privées : dans un futur proche, l’accès croissant aux données personnelles pourrait modifier profondément de nombreux domaine comme par exemple la souscription aux polices d’assurances et l’accès aux prêts bancaires.

"Nous assistons à une vague d’innovations d’une ampleur sans équivalent, souvent qualifiée de quatrième révolution industrielle, caractérisée par la poursuite de la migration vers le cloud, les perspectives de l’internet des objets, du big data, de l’intelligence artificielle, auxquelles s’ajoutent déjà une nouvelle génération d’innovations disruptives comme la blockchain. Tous les acteurs, les groupes leaders du numériques et les grands secteurs verticaux comme les nouveaux entrants et les startups, doivent trouver leur place dans ce nouvel écosystème dont les équilibres sont à redéfinir." souligne François Barrault, Président de IDATE DigiWorld.." souligne François Barrault, Président de IDATE DigiWorld.

En dépit d’un contexte de saturation relative, comme l’indique par exemple le ralentissement observé récemment des ventes de smartphones, IDATE DigiWorld annonce le retour d’une croissance modeste pour les opérateurs de services télécoms et les groupes de médias numériques en Europe pour les prochaines années, et des taux de croissance plus élevés en Chine, en Inde et en Afrique, porteurs d’un nouveau cycle de consolidation au niveau mondial. Par exemple, dans le domaine de la télévision, la zone Asie/Pacifique va devenir le plus grand marché mondial au cours de la prochaine décennie, alors que dans le même temps les marchés européens risquent de s’affaiblir, avec la perspective d’être même confrontés à des taux négatifs.

"Pour la première fois depuis 2008, et malgré les incertitudes qui pèsent sur la poursuite de la consolidation, le secteur des services de télécommunications en Europe pourrait afficher des revenus en hausse", remarque Yves Gassot, Directeur général de IDATE DigiWorld. "Pendant ce temps, les services internet connaissent toujours des taux de croissance annuels à deux chiffres de plus de 15%. Ce segment approchera le seuil des 10% de l’ensemble des marchés du DigiWorld en 2016, et restera orienté à la hausse dans les prochaines années : en seulement deux ans, les services internet auront dépassé les services de télévision et de vidéo, qui continueront malgré tout de croître au rythme de 3 à 4 % par an."

Le DigiWorld Yearbook 2016 a été réalisé à partir des bases de données, des nombreux rapports  et des analyses de prospectives à 2025 publiés tout au long de l’année par les experts IDATE DigiWorld. Il est réalisé avec le support de grands groupes leaders des télécoms, de l’internet, de l’IT, de la TV et des médias numériques et
des secteurs verticaux, soit plus de 50 membres comme Accenture, AT&T, BT, Google, Gemalto, Huawei, IBM, Microsoft, Orange, Tata et Samsung…

> Information sur le rapport (sommaire, tarif…) sur www.idate.org

Le rapport est présenté dans le cadre du cycle de conférence DigiWorld Future à Bruxelles (25 mai), à Londres (2 juin) et à Paris (14 juin) en présence de CEO venant partager leur vision de l’économie numérique en 2025.

> Le programme complet est présenté sur www.digiworldfuture.com

DigiWorld Yearbook infographies

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23juin/160

Allocation of new frequencies

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Carole Manero
Senior Consultant IDATE DigiWorld

Disappointing results for the mobile industry and satisfactory results for broadcasters and the satellite industry.

 

World Radio Conference-15 key outcomes

Spectrum is vital for many industries – allocations are decided at a WRC. At the most recent WRC, late in 2015, many hot topics were raised, including the allocation of new frequencies to International Mobile Telecommunications and to satellite services. Globally, WRC-15 led to some very important conclusions. In the end, it delivered disappointing results for the mobile industry and satisfactory results for broadcasters and the satellite industry.

Focus on item 1.2: the 700 MHz band, 96 MHz identified for IMT use in Region 1 and in few countries in Region 3

The 700 MHz frequencies are very valuable and often considered as golden spectrum because of its propagation characteristics. The 700 MHz band is of critical importance for players both in the MEA and in Europe. In Europe, broadcasting carries a considerable weight in the industry, something that is less clear in MEA. These differences required caution on the part of the authorities.

In Europe the band corresponds to the second digital dividend. In the USA, 700 MHz frequencies correspond to the first Digital Dividend in the USA (1997-2008). In Region 3 (Asia-Pacific), the 700 MHz band corresponds to the first Digital Dividend.

At present, the 700 MHz band is still being used by digital television services in Europe (despite the WRC-12 allocation to IMT use). In some countries it is used by mobile services. It is being freed up for mobile broadband in many parts of the world.

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Key milestones

It has been a long journey to freeing up 700 MHz frequencies.

In 2007, 108 MHz of spectrum (698-806 MHz) for mobile services in Region 3 were identified at WRC-07.

In 2008, the USA auctioned 700 MHz spectrum.

Four years later in 2012, WRC-12 agreed on allocation of 700 MHz to mobile services (except aeronautical mobile) as a co-primary use with broadcasting in Region 1.

As a kick-start to 700 MHz freeing up, the EC mandated CEPT in 2013 to develop harmonised technical conditions for the 700 MHz band in Europe.

In 2013 and 2014, some Middle Eastern, Asian and Latin American countries auctioned 700 MHz frequencies with spectrum to be freed up as from 2015.

During the year 2015, the first 700 MHz spectrum auctions took place in Europe.

­     In June 2015, more than 5 billion EUR were collected in auctions covering multiple frequencies (700, 900, 1800 and 1500 MHz). Bids for 60 MHz of spectrum in 700 MHz frequencies’ auctions alone reached 1 billion EUR (12 eurocents per MHz per 10 years).

­     In France, 700 MHz auctions which ended in November 2015 raised almost 2.8 billion EUR for 60 MHz on sale (35 eurocents per MHZ per 10 years), almost three times the amount reached in Germany. Finland and Sweden expect to auction 700 MHz spectrum before 2017 (respectively in January and April). The UK will make the 700 MHz available for mobile services by early 2022 and earlier if possible. In other European countries, the future of the 700 MHz is being considered.

During the year 2015, the first LTE-700 MHz commercial services were launched.

WRC-15 outcome for the 700 MHz band

The 700 MHz topic had raised an intense debate before the conference. Broadcasters tried to defend their positions while mobile operators wanted to attract additional spectrum.

As expected, the selection of the 700 MHz (694/698-790 MHz) band as an IMT band was decided at the WRC-15 within Region 1 and 16 countries in Region 3 (including Australia). Broadcasters succeeded in protecting their services with the WRC-15 promise of “full protection” for DTT services.

Harmonisation between regions in the world was at stake. Before the conference a number of band plan options had been considered, especially in Europe, while other countries aligned to the APT700 plan, a harmonised band plan for 698-806 MHz for Region 3 which was approved by ITU. The entire band, according to the APT plan, enables the use of 2x45 MHz for FDD operation. A TDD plan has also been defined.

Post-WRC-15 status of the 700 MHz band worldwide
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Access the full report Key Outcomes from WRC-15 to get more background data, decisions on items and what will shape the WRC-19 and WRC-23.

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20juin/160

Interview with Wassim CHOURBAJI

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Published in DigiWorld Economic Journal DWEJ No. 102 
"Mobile dynamics: the path to 5G"

Interview with Wassim CHOURBAJI
Vice-President, Public Policy and Government Affairs, Europe, Middle East and North Africa, Qualcomm

Conducted by Denis LESCOP, Télécom Ecole de Management, Evry, France

 

 

DW Economic Journal: "What do you really mean by 5G from a technology perspective?"

Wassim CHOURBAJI: As we did with 3G and 4G, Qualcomm is leading development of technologies for 5G. We are designing a unified, more capable 5G platform to meet expanded and radically diverse requirements. 5G will be much more than just a new generation with faster peak rates. We are building a 5G platform to connect new industries, enable new services and empower new user experiences in the next decade and beyond. The foundation of this platform is a new OFDM-based 5G Unified Air Interface that is scalable across all services and spectrum. 5G will usher in the next era of enhanced mobile broadband experience with more uniform high data rates everywhere, lower latency and lower cost per bit. It will connect massive numbers of things through the ability to scale down in data rates, power and mobility. It will enable new mission critical services with ultra-reliable low latency links. It will provide edgeless connectivity with new ways for devices and things to connect and interact. 5G will be also a platform for all spectrum bands and types, designed for licensed spectrum from below 1 GHz for coverage to mmWave for extreme bandwidth as well as for unlicensed and shared spectrum.

How will 5G impact the everyday life of people?

Wireless connectivity transformed human communication. With 5G, we're extending its reach and adding intelligence to transform everything else. 3G and 4G have enabled people to experience broadband on their smartphones and tablets, wherever they are, indelibly changing the way we communicate with one another. We take this for granted now, but it was actually science fiction less than two decades ago. The next step, which is quintessential to the long-term realisation of 5G, is the massive social and economic impact of the tens of billions of devices and things that will get connected to each other, to the cloud and to people, unlocking greater efficiencies, personalized services and new user experiences. This will profoundly change our lives.

Where devices such as smartphones and tablets are now still the endpoint of communication, countless methods of connectivity and interaction will emerge in homes, cars, cities, healthcare and more. Where data services are now limited to certain providers and insights, there will be near unlimited insight available thanks to a broad expansion of all kinds of discovery services. It will not just be devices that will be "smart", it will be the connectivity itself. Intelligence will be found at the place where interactions are happening and will no longer be buried in the data centre or confined to a wall garden – it will make those interactions more intuitive, immersive and secure for people.

How will 5G impact the everyday life of enterprises? Can we say that 5G will open tremendous business opportunities?

The transition that businesses will experience towards 5G will be as sweeping as that experienced by consumers, and arguably even more so because the stakes in terms of competitiveness, economic growth and job creation are extremely high. I think it is fair to say that there are tremendous opportunities for businesses big and small, but the value created by spurring technological innovation with 5G will strongly depend on the policies under which industry at large will digitize and evolve.

Businesses have so far had to adapt to a changing environment where the internet has expanded to cover most, although not all, processes related to selling and distributing goods and content. To name but two obvious examples: e-commerce has metamorphosed retail and wholesale distribution operations; and the web has completely revolutionised publishing and journalism. These changes were basically driven by the fact that people could suddenly buy things and access content online. It's a process that started in the early days of landline internet connectivity, but which has really been boosted by mobile thanks to anywhere, anytime connectivity.

But as I said, with 5G the change will not simply be about connecting people to the Internet – more people, in more places and at faster speeds – but crucially about bringing intelligent connectivity to everything. So it is not just the sale and distribution of goods that will come into play – it is the very products you are developing as a business that will be affected. You used to be a company that was top-notch at designing and manufacturing this great product, but now you need to think in terms of your connected product – what you want to do in this new environment is deliver greater efficiencies, personalised services and new user experiences. You need to stay relevant to the user or people will be drawn elsewhere. You need to be skilful in doing that because there are many other companies out there which will take any opportunity they have to disrupt your market.

How are regulators – and especially the European Union – supporting (or not) the emergence of 5G?

I think the European Commission has really embraced the vision of 5G as a cornerstone of Europe's competitiveness. In April, the Commission earmarked 5G as a technology standards priority. The fact that Europe has leadership positions in so many key industrial sectors and that European industry needs to take advantage of the business opportunities that will potentially be enabled by 5G connectivity is not lost on Vice President ANSIP, Commissioner OETTINGER and the Commission as a whole.

I see the Digital Single Market as essentially a statement that Europe cannot afford to waste this opportunity. I like the fact that it goes back to the concept of the Single Market, one of the greatest achievements not just for Europe but arguably for humanity – there is no other place that equals Europe's level of social and economic unity, imperfect though it may be, between peoples, countries and interests that used to be so disparate. Implicitly, what it says is that the key to making the Single Market stronger for Europe and the world in the 5G digital era is to stay true to its core values of integrating differences.

When you transpose integration from different countries to different industrial players, the process is actually not that different. And when you translate integration into digital terms, you are talking about interoperability. That is why I think we see a strong emphasis on facilitating more cross-sector partnerships in the European Commission's recent Communication on ICT Standardisation Priorities for the Digital Single Market. We need more collaboration and strategic vision to bring together "traditional" non-ICT industries, the telecoms industry and the rest of the value chain to deliver on the promise of interoperable 5G connectivity. Europe can turn its apparent complexity into an asset.

There are a lot of initiatives that the Commission is facilitating with a view to 5G, such as the Alliance for Internet of Things Innovation (AIOTI) and the 5G Action Plan. Where I think Europe needs to act more quickly is spectrum and the review of the regulatory framework. Notably, I think Europe should decide fast and by 2017 on a list of "pioneering" 5G bands in the low, mid and high ranges, as well as a roadmap for the harmonisation and coordinated release of these bands across Europe. This will help industry players to invest and develop interoperable 5G standards globally and pave the way for commercial deployment in 2020. In Europe, there is a lot of potential in bands such as 700 MHz and 3.4-3.8 GHz, which are suited for IoT and "Industry 4.0"-type deployments, as well as in the 24 GHz and 31 GHz bands, which can deliver extreme mobile broadband bandwidth.

How should the framework be modified to better support 5G initiatives?

In terms of policy direction, I think we need to be aware of the paradigm shift between the old Digital Agenda for Europe and the new Digital Single Market strategy, which should very much reflect the shift from connecting people to connecting everything that I've talked about earlier.

We are used to having Digital Agenda targets that are linked exclusively to "fast internet access for all", called broadband objectives, like for instance 30 Mbps for 99% of people. That is good if you are trying to connect more people, in more places and at faster speeds, but if our aim is to bring, with 5G, intelligent, reliable and secure connectivity to new industries, which have different kinds of requirements, then these targets are no longer sufficient and we need new ones. These new targets should also address the vicious circle of the 3 "lows" the mobile industry is facing in Europe, and which I and others have talked extensively about. Low revenues, low use and thus low investment. The current targets solely address the supply side, with network coverage and speed obligations, and I think new targets should also address the demand side. This is key for takeup and revenues, bringing both the mobile industry and verticals together.

So I think the Digital Single Market targets should be specified for example as 1-Gigabit connectivity by 2030; 70% penetration of connected vehicles by 2025 and 100% by 2030; 100% road coverage by 2025; 60% penetration of remote monitoring for chronic patients in 2025 and 100% of low latency, very high data rate cloud access by the same date. I think these targets are far more meaningful from both a societal and economic perspective. I believe there are ways to incorporate these new elements in the upcoming review of the EU telecoms regulatory framework to make it futureproof and 5G-ready.

Does 5G raise issues pertaining to standardisation?

Yes, the main issue being that we'll need standardisation like we've never needed it before. As you expand the need for connectivity beyond people to literally everything, you can easily imagine that there is going to be a need to invest billions and billions of euros to create and evolve interoperable solutions that can cater to the many different requirements coming from the different sectors. The 5G platform is expected to be introduced with 3GPP release 15, forecast to be complete in 2018 for 5G commercial launches in the 2020 timeframe.

We will need high-performance standards, incorporating intensive levels of interoperability. If we only end up with extremely basic functionality incorporated in standards, we'll see much less interoperability, follow-on innovation and competition along the value chain. The bulk of the technology that consumers will be interested in may end up being developed by one or a very limited number of players that will control it in full. That is going to be bad for consumers and the rest of the market.

What this means is that standardisation needs to remain a priority for Europe. As I said, given that 5G will be about complexity, thanks to its leadership in standards Europe has a real chance of turning what many perceive as a weakness – the need to intermediate between contrasting interests, be it Member States or industrial sectors in our case – into an asset. So I welcome the Commission's intention of facilitating cross-sector partnerships for standardisation – I think this initiative can unlock situations where market players aren't naturally inclined to sit together at the table, which results in them losing commercial opportunities and the entire market not moving forward.

At the same time, one cannot forget that the investment needed to develop and evolve highly interoperable standards will come first and foremost from industry players. If standardisation is not an appealing option for them, they will not participate and we won't have the standards we need. And as one can easily imagine, fair return on investment is a top priority for businesses, including when the decision has to be made as to whether or not they want to contribute their inventions to standards and thus allow access to those inventions. There is always the option of going proprietary if participating in standardisation is not generating fair value for you. And, as I said, this would represent a risk for society in that it would lead to less interoperability, less follow-on innovation and less competition.

How are actors positioning themselves around the question of standardisation and intellectual property?

Balanced and effective intellectual property rules are essential, on the one hand, to incentivise companies to contribute their technology to standards and, on the other, to enable access to standardised technology. It is a balance that we absolutely need to get right as there is too much at stake.

I think the dynamics of the IP and standards debate haven't fundamentally changed in the last few years. Repeatedly, concerns are raised about Standard-Essential Patents (SEPs) and Fair, Reasonable, and Non-Discriminatory (FRAND) licensing. These concerns, which took centre stage during the ill-famed "smartphone wars", have proven to be tragically unfounded when it comes to smartphones and tablets. As mobile communications standards have improved and included more and more patented technology in the various iterations of 3G and 4G, average device prices have been falling dramatically and we have witnessed a proliferation of new products with new features. Irrespective of any theoretical debate about "patent thickets" and "royalty stacking", it is quite clear we simply haven't seen any thickets or stacking in the actual market, which on the contrary has been incredibly successful in achieving innovation, competition and consumer choice.

That being said, there are now what I think are valid discussions about standards and intellectual property in the new context of the IoT. As the number of players who will need to implement standards in their different industrial products grows, including SMEs, there is a need to simplify access to standards for them. In this context, the Commission has announced plans in its Communication on ICT Standardisation Priorities to facilitate fast, predictable and efficient access that can keep in place the right incentives for companies to contribute technology to standards. We welcome this approach, which I think is shared among the major standards contributors, and we look forward to working with the Commission and other stakeholders to this end.

Key to a balanced environment for investment in and access to IoT and 5G standards is flexibility. The IoT and 5G are going to be new markets, and the different parts of the value chain are still in the process of figuring out how best to structure new business models and how to create and reward value. The proverbial "one size fits all" will really not work here. However, some vested interests are promoting inflexible interpretations of FRAND that would force companies to license their technology to lower parts of the value chain or at the level of the smallest-saleable unit. This would for sure devalue standardisation – what it amounts to is guaranteed destruction of value for technology contributors to standards. And as I said earlier, companies will not contribute their technology to standards if standardisation is not generating fair value for them. If we in Europe care about interoperability, we really shouldn't go down that route.

 

Wassim CHOURBAJI is Vice President and head of Government Affairs for Europe, the EU and MENA. He is the Managing Director of the EU Brussels Office and oversees Qualcomm's public policy, regulatory affairs and senior government relations. Wassim is member of Qualcomm Europe leadership. He leads an EMENA-wide senior team responsible for innovation, technology, intellectual property, telecoms & digital economy, spectrum, standardization, security, data protection and antitrust policy. Wassim is chairman of the Communication Policy Council of TechUK, the policy arm of the UK digital industry. He was previously chairman of the spectrum group at DigitalEurope, the Brussels-based EU industry association, and chairman of the European spectrum group at the GSMA. Prior to joining Qualcomm in 2006, Wassim was the head of spectrum for the France Telecom Group, overseeing the group's fixed, mobile and satellite spectrum strategy across its operating companies. He was also designated by European administrations as lead coordinator on 4G spectrum for Europe at the ITU World Radio Conference. Previously, he served as regulatory manager for SkyBridge, Alcatel Space global Internet satellite project. He started his career as a spectrum engineer at French mobile operator Bouygues Telecom. Wassim holds a master's degree in wireless communications and is a graduate engineer from Supelec France.
Twitter @WassimChourbaji

More information on DigiWorld Economic Journal No. 102 "What do you really mean by 5G from a technology perspective? on our website

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13juin/160

Smart Home : un marché prometteur à long terme

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Tiana Ramahandry
Consultante Senior, IDATE DigiWorld

Le marché du smart home, encore naissant, est considéré comme l’un des plus prometteurs du secteur de l’internet des objets avec un nombre d’objets connectés passant de 200 à 900 millions entre 2015 et 2025

 

Le concept de smart home peut être considéré comme la version connectée de la domotique, cette dernière ayant rencontré un faible succès commercial

Il couvre tous les équipements d’une maison qui pourraient potentiellement être connectés. Il comprend ainsi de nombreuses applications, de l’électronique grand public à l’électroménager, en passant par les ampoules et les détecteurs de présence. Le marché actuel est essentiellement axé sur la vente d’équipements pourvus d’un module de connectivité qui peuvent être contrôlés à distance, via une application mobile. Mais il compte désormais les hubs, des systèmes centraux qui permettent aux différents équipements de communiquer entre eux.

Les principaux produits sont liés à la gestion de l’énergie et à la sécurité des personnes, les consommateurs étant plus disposés à investir dans des solutions leur permettant de réaliser des économies sur leur facture d’électricité et/ou de leur apporter la tranquillité d’esprit au sein du foyer.

Le marché attire un large écosystème où chacun va tenter de s’imposer

L’écosystème du smart home est vaste et se caractérise par la présence d’une multitude d’acteurs provenant d’industries différentes. On retrouve les acteurs traditionnels de la maison : les fabricants d’électronique grand public, d’électroménager, ainsi que les acteurs de l’énergie, de l’éclairage et de la sécurité. Samsung est un acteur particulièrement actif, surtout depuis l’acquisition de la start-up Smart Things en 2004. Le constructeur sud-coréen fournit une offre globale de domotique, incluant un hub qui permet de connecter ses propres équipements tout comme ceux de ses partenaires. Philips est également un acteur présent sur le marché du smart home à travers sa gamme d’ampoules connectées Hue.

De nouveaux noms sont apparus sur le marché, à l’instar des pure players, spécialistes d’équipements connectés pour la maison ; ils proposent essentiellement des thermostats, des ampoules et des caméras de surveillance connectés. Les opérateurs télécoms ont également lancé des initiatives dans le domaine, en profitant du modem disponible dans le foyer. Les géants de l’internet sont aussi présents : Google a investi dans ce secteur en rachetant Nest, start-up spécialisée dans les thermostats intelligents, et Apple s’est positionné avec HomeKit, sa plateforme de développement dédiée à la domotique. Il existe actuellement une multitude de protocoles de communication utilisés, résultant de la variété des acteurs de l’écosystème. Une bataille autour de la standardisation met en concurrence de nombreuses initiatives soutenues par des grands noms de l’industrie.

L’adoption du smart home soulève de nombreuses interrogations

Le marché, encore naissant, est considéré comme l’un des plus prometteurs du secteur de l’internet des objets. L’IDATE estime que le nombre d’objets connectés associés au smart home pourrait passer de 200 à 900 millions entre 2015 et 2025. Aujourd’hui, l’essentiel du marché provient de la vente d’équipements, dont le prix est encore souvent trop élevé par rapport à celui de produits non connectés (avec des caractéristiques primaires similaires). Pour un réel développement du marché, il reste plusieurs points à résoudre : le prix des appareils connectés, les questions relatives à la vie privée liées à l’accès à des données personnelles, un modèle économique à clarifier (monétisation de la donnée comprise) et la fragmentation des technologies.

 

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24mai/160

Video On Demand : Les principaux marchés européens à l’heure de l’internationalisation de Netflix

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Florence Le Borgne
Head of the TV & Digital Content Practice, IDATE DigiWorld

En règle générale, l’arrivée de Netflix sur un nouveau marché s’est traduite par une croissance des coûts de programmes pour ses concurrents.

 

Au vu de l’exemple nord-américain, cette tendance devrait se poursuivre et s’amplifier dans les prochaines années, ce qui va poser la question de la rentabilité de ces investissements.

Partage_valeur_VOD_acte

 

Typologie de services

On distingue généralement trois types de services de vidéo à la demande payants :

des services de vidéo à la demande à l'acte qui regroupent :

l’EST (electronic sell-through), également appelé commerce électronique de copies numériques ou vidéo à la demande à l'achat, est une transposition à l'univers immatériel de l'activité de vente de vidéogrammes ;

la VOD locative qui est une transposition à l'univers immatériel de l'activité de location de vidéogrammes ;

des services de SVOD, qui reposent sur le modèle de tarification dominant dans l'univers de la télévision linaire payante : l'abonnement.

Il arrive couramment qu'un même service propose plusieurs modes de tarification.

Modèles économiques et positionnement d'offre

Le modèle de la vidéo à la demande à l'acte est basé sur un partage des revenus entre l'éditeur de services et les ayants droit. Les contrats les unissant ne sont que très rarement exclusifs. Les catalogues des services à l'acte comprennent généralement un très grand nombre de références (de 10 000 à plusieurs centaine de milliers). Même si la plupart des offres de VOD à l'acte sont généralistes, la consommation se concentre sur les films de cinéma.

Le modèle économique de la SVOD est comparable à celui de la télévision à péage. Les droits des contenus sont achetés à prix fixe, indépendamment de la consommation effective. Ils peuvent être exclusifs pour une période et un territoire donnés. Dans un premier temps, les catalogues de SVOD ont pris la forme d'offres d'abondance, incluant une forte proportion de titres de plus de cinq ans et non exclusifs. Même si la plupart des offres de SVOD sont généralistes, ce sont les séries qui sont les contenus les plus mis en avant et les plus consommés. De plus en plus, les critères de récence et de l'exclusivité des contenus distribués deviennent déterminants. Aujourd'hui, deux approches marketing s'opposent : des stratégies basées sur le rapport volume/coûts et des stratégies de différenciation basées sur un positionnement premium ou thématiques.

Environnement concurrentiel

Le secteur de la VOD dans son ensemble est en croissance forte en Europe, portée par le développement important du nombre de services dans la plupart des pays. Entre février 2012 et décembre 2015, le nombre de services disponibles dans l'Union européenne a été multiplié en moyenne par 5.7.

Si le marché en valeur demeure dominé par la location de vidéo à l’acte en Europe (56.5% du marché total de la vidéo à la demande), ce segment de marché est celui qui progresse le moins rapidement depuis cinq ans (+215% en moyenne dans les pays de l’Union européenne entre 2010 et 2015). Les revenus générés par les services par abonnement connaissent une expansion plus forte, avec un taux de croissance de 1 824% sur cette même période. Ils ont généré près du tiers des revenus de la vidéo à la demande au niveau européen en 2015, alors qu’ils n'en représentaient que 7.6% en 2010.

Fréquemment, le véritable démarrage du marché de la SVOD dans un pays s’observe à partir du lancement de Netflix dans le pays en question. Il convient néanmoins de préciser que Netflix est le plus souvent le principal bénéficiaire de la croissance rapide des abonnements qu'il induit. L’arrivée du géant nord-américain s’accompagne néanmoins d’une réaction des principaux acteurs de la télévision à péage ou en clair. C’est la conjonction de l’ensemble de ces éléments qui contribue à une meilleure connaissance de la part du public de ce type de services et qui facilite leur adoption.

Les facteurs de croissance

Le développement des services de vidéo à la demande rencontre des succès extrêmement différents suivant le marché. Des facteurs endogènes interviennent :

la propension des consommateurs locaux à payer pour accéder à des contenus ;

le différentiel de prix avec les offres locales de Pay-TV ;

le niveau de piratage des oeuvres audiovisuelles et cinématographiques ;

l’existence d’une offre de contenus attractifs à bas coûts voire gratuits (services linéaires et à la demande inclus) ;

...

En savoir plus sur les facteurs endogènes

Des problématiques propres à la structure des offres à la demande et aux stratégies d'acteurs entrent également en jeux :

la pertinence des positionnements marketing des offres distribués ;

l’existence de partenariats avec des distributeurs disposant d’une base d’abonnés/équipés ;

l'efficacité des systèmes de recommandation qui contribuent à une utilisation plus intensive du service et à une meilleure satisfaction de l’utilisateur ;

...

Obtenir plus d'informations sur les différentes problématiques

La question de l’équilibre économique des services à l’acte se pose de façon moins critique que dans le cas des services par abonnement. En effet, l’essentiel des coûts des services à l’acte étant des coûts variables, proportionnels à la consommation, ces services ne coûtent cher à produire que quand ils sont effectivement consommés.

Il n’y a ainsi pas de véritables freins à la création de nouveaux services, les coûts d’entrée sur le marché restant faibles. Ceci explique l’abondance de services existants et la grande diversité des acteurs sur ce créneau.

L’économie des services de SVOD apparaît plus délicate : en plus des coûts techniques et marketing, les coûts d’acquisition des contenus peuvent être vus comme des coûts fixes, le contenu étant acheté à un montant fixe, indépendant de la consommation qui est faite de l’oeuvre. À cela peuvent également s’ajouter les coûts liés au développement ou à l’acquisition d’un outil de recommandation. Les services par abonnement doivent donc faire face à des coûts élevés avant même d’avoir commencé à recruter des abonnés.

Si l’industrie européenne n’arrive pas à créer à son tour des champions européens en mesure de rivaliser face aux géants nord-américains, la rationalisation du marché risque de passer par la disparition de nombreux acteurs européens.

Pour découvrir nos estimations et le marché de la VOD et l'avenir de la télévision à 2025, découvrez notre dernier rapport et participez à DigiWorld Future 2016

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24mai/160

Marché mondial des services et acteurs télécoms : Les accès mobiles plébiscités

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Didier Pouillot
Directeur de la Business Unit Stratégie des Télécoms, IDATE DigiWorld

Selon l'IDATE, le nombre de clients mobiles dans le monde pourrait dépasser les 8 milliards dès la fin 2018 (+16% par rapport à fin 2014) et croître encore de 200 millions l’année suivante (+14% entre fin 2015 et fin 2019).

 

Avec une pénétration mondiale supérieure à 100% en 2014, la croissance des abonnés devrait ralentir progressivement dans les prochaines années. Le nombre d’accès à l’Internet fixe croît également à peu près au même rythme, mais le parc est 8 fois inférieur au parc mobile. Le milliard d’accès ne sera pas atteint avant 2020. Quant aux lignes fixes traditionnelles, elle cèdent de plus en plus de terrain face à la VoIP et au mobile.

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La progression du haut débit

Le nombre d’abonnés au haut débit fixe devrait dépasser les 900 millions à fin 2019 (919 millions) au niveau mondial. Le nombre d’abonnés mobiles LTE devrait connaître une très forte progression, les services basés sur l’agrégation de porteuses ne restant pas limités au pays les plus avancés.
Trois facteurs majeurs joueront en faveur de cette progression du haut débit :

Le succès des offres bundlées (accès Internet, téléphonie fixe, TV, téléphonie mobile) et l’appétence pour les applications vidéo.

L'investissement des opérateurs télécoms pour la migration de leurs infrastructures vers le haut débit mobile ou fixe.

Le confort procuré par le très haut débit mobile et les nouveaux usages qu’il permet.

Les revenus des services télécoms

les revenus mondiaux des services télécoms vont passer de 1 111 milliards EUR en 2015 à 1 196 milliards EUR en 2019, soit une progression annuelle moyenne de 1.8%.

Les revenus des services mobiles progresseront de 8% entre 2015 et 2019 (+1.9% par an en moyenne), pour atteindre 729 milliards EUR en 2019.

Les revenus associés à la transmission de données et à Internet progresseront plus fortement (+18% entre 2015 et 2019, soit +4.3% par an en moyenne), pour atteindre 319 milliards EUR en 2019.

Le chiffre d’affaires de la téléphonie fixe continuera de décliner sensiblement (-11% entre 2015 et 2019, soit un recul de 3% par an en moyenne), pour s’établir à 147 milliards EUR en 2019.

Des performances nuancées chez les opérateurs des pays émergents

Les grands opérateurs des pays émergents ont connu en 2014 un ralentissement brutal de leur croissance en valeur, à l’exception notable d’América Móvil. Les trois opérateurs chinois en particulier n’ont quasiment pas progressé (China Unicom a même enregistré un recul de 3.5% de son chiffre d’affaires). Les marges se rapprochent des « standards » du secteur (entre 30 et 40% de marge EBITDA).
Plusieurs de ces opérateurs sont largement engagés dans des stratégies d’expansion internationale, en Afrique, en Amérique latine mais aussi vers les marchés avancés, d’Europe notamment.

Les opérateurs européens toujours à la peine

Les opérateurs européens continuent de souffrir. Presque tous, en dehors de Deutsche Telekom et de Telenor, ont vu leurs revenus reculer à nouveau en 2014. Les effets des investissements dans le réseau LTE et dans les réseaux THD fixe (FTTx) n’ont pas encore permis d’infléchir la baisse des ARPU.

 

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24mai/160

Telco’s Connected Objects Strategies : how to compete with OTT players

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Samuel Ropert
Director of Studies, IDATE DigiWorld

The connected object market today shows a real complementarity between the major players in terms of their current positionings, aligned with their core business.

In the longer term, however, IDATE DigiWorld anticipates that competition will grow in ferocity, around the platforms and services which are set to be the next source of revenues.

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The automotive market

Around the connected car business, is key for Internet giants and telcos. Competition today is, in the main, on the platform side as both telcos and Internet giants are aiming to position themselves here today. Indeed, it is the platform that is the cornerstone of the next connected car strategy. Looking further ahead, the main competitors will most likely be OTT service providers, as they will offer services by exploiting the data generated by sensors in the vehicle – Uber-like companies are one example. Some industry incumbents are already engaged in the battle: earlier in 2016, GM invested half a billion USD in Lyft, the main competitor to Uber. The major involved players are AT&T and Verizon on the side of the telcos and Google (and Apple to a lesser extent) for Internet players.

The wellness market

This market is very recent. Telcos are absent from its value chain, with the exception of very limited volumes of cellular objects. They only focus on the distribution side, where the reselling business can grab them a sale commission on wearable objects, linked to smartphones. OTT Internet players are eying this promising consumer market for the opportunities it will offer in the near future to manipulate and monetise masses of personal data.

The healthcare market :

A specific market for a long time, its very promising market has been in the growing numbers of potential ‘clients’ as their age increases. The key objectives of healthcare applications are to optimise the treatment of disease and to save costs for national healthcare services. Even though solutions will be provided in partnership with experts, both telcos and Internet players will be push platforms and services.

The smart home market

It will be the arena for immense competition in the next few years. It is considered as a growth area for fixed telcos which are already facing competition from cablecos. On the side of the OTT Internet player, smart home applications are seen as a complementary way to follow their consumers/audience, even though they have different approaches. Competition – again, it will be heavy – will on the platform and services side as all players will be wanting to manage the data.

Today, the industrial Internet market is considered as an extension of the Industrial M2M business for telcos. The Internet giants are notable by their absence, even though some could provide cloud-based tool: Google, and Amazon with its specific IoT AWS offering, are prime examples. Analogous with traditional online services, the main threat for telcos is that they yet again become the pipe, and only the pipe. They have, however, anticipated the connectivity commodity trend by offering data platform solutions and related services. The ARPU from connectivity is very limited and the telcos expect only a small share of connected devices will be equipped with a SIM card. Before services, telcos have backed their core business, by setting their eyes on LPWA technologies (SIGFOX or LoRa) or collaborating on LPWA-like cellular ones such as the NB-IoT ahead. They are also backing the next 5G technologies, which aim to empower various verticals, including healthcare, manufacturing, smart cities and the automotive. It will be a tough battle, given that Internet giants are global by definition. Moreover, compared with traditional Web services, the main difference is that Internet giants manufacture their own objects, providing almost an end-to-end solution of product, platform and services on top. Faced with this kind of solution, traditional players in the industry will also suffer from the invasive nature of the OTT Internet players and their fierce competition.

Find out more information on "Telco's Connected Objects Strategies" in our dedicated market report

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